تبلیغات
بــــــرگ مـــعــرفـــــت - مطالب دی 1392
 
بــــــرگ مـــعــرفـــــت
برگ درختان سبز در نظر هوشیار --- هر ورقش دفتریست معرفت کردگار
درباره وبلاگ


خدایا مرا این عزّت بس است كه بنده تو باشم،
و برایم این افتخار كافى است كه تو پروردگار من باشى،
تو آنچنانى‏ كه من دوست دارم،
مرا هم, چنان كن كه خود دوست دارى.

مدیر وبلاگ : علیرضا سرداری
مطالب اخیر

«  بسم الله الرَّحمن الرَّحیم  »

آنچه پیش رو دارید، بیان برخی انتظارات و توقّعاتی است که امام حسن مجتبی علیه‏السلام از امت اسلامی؛ بخصوص از شیعیان دارد. امید آنکه در ماه مبارک رمضان ره‏توشه‏ای برای رهروان کوی دوست باشد.

  1. خدا محوری

از مهمترین انتظاراتی که تمام انبیاء و اولیاء از بندگان خدا، داشته‏اند و دارند این است که مردم در کارها و رفتارها خدا محور باشند و رضایت الهی و خداوندی را در تمام امور محور و اساس قرار دهند. امام حسن مجتبی علیه‏السلام نیز که خود خدا محور و سرا پااخلاص بود، از امت اسلامی و شیعیان خویش توقّع و انتظار دارد که رضایت الهی را محور فعّالیت خویش قرار دهند. این توقّع را گاه با بیان زیان مردم محوری و خارج شدن از محور رضایت الهی ابراز می‏دارد، آنجا که فرمود:«مَنْ طَلَبَ رِضَی اللّهِ بِسَخَطِ النّاسِ کَفاهُ اللّهُ اُمُورَ النّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَی النّاسِ بِسَخَطِ اللّهِ وَ کَّلَهُ اللّهُ اِلَی النّاسِ؛(3) هر کس رضایت خدا را بخواهد هر چند با خشم مردم همراه شود؛ خداوند او را از امور مردم کفایت می‏کند و هر کس که با به خشم آوردن خداوند دنبال رضایت مردم باشد، خدا او را به مردم وا می‏گذارد.»

و گاه فوائد خدا محوری و در نظر گرفتن رضایت الهی را به زبان می‏آورد و می‏فرماید: «اَنَا الضّامِنُ لِمَنْ لَمْ یَهْجُسْ فی قَلْبِهِ اِلاّ الرِّضا اَنْ یَدْعُوَ اللّهَ فَیُسْتَجابُ لَهُ؛(4) من ضمانت می‏کنم برای کسی که در قلب او چیزی نگذرد جز رضا[ی خداوندی]، که خداوند دعای او را مستجاب فرماید.»

مخصوصا در ماه مبارک رمضان که ماه تمرین اخلاص و دستیابی به رضایت الهی است، این توقّع دو چندان می‏شود؛ چرا که هدف اصلی از ماه مبارک رمضان این است که امّت اسلامی و شیعیان برای فتح قلّه رضایت الهی مسابقه دهند و در پایان ماه، همه بر آن قلّه صعود کنند. راوی از حضرت امام حسن علیه‏السلام این مهمّ را چنین نقل می‏کند: امام حسن علیه‏السلام روز عید فطر بر گروهی از مردم گذر کرد که مشغول بازی و خنده بودند، بالای سر آنها ایستاد و فرمود: «اِنَّ اللّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْمارا لِخَلْقِهِ فَیَسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ اِلی مَرْضاتِهِ فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفازُوا وَ قَصَّر آخَرُونَ فَخابُوا؛(5) به راستی، خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه برای خلق خود قرار داده است تا به وسیله طاعت او برای جلب رضایت خداوند بر یکدیگر سبقت گیرند. مردمی سبقت گرفتند و کامیاب گشتند و دیگران کوتاهی کردند و ناکام ماندند.»

رسیدن به رضایت الهی آرزوی تمام انبیاء بوده است. لذا در روایت آمده است که «موسی علیه‏السلام عرض کرد: خدایا! مرا به عملی راهنمایی کن که با انجام آن به رضایت تو دست یابم. خداوند وحی کرد که‏ای فرزند عمران! رضایت من در سختی و گرفتاری تو است که طاقت آن را نداری. موسی به سجده افتاد و مشغول گریه شد...، سرانجام وحی شد که ای موسی! رضایت من در رضایت تو به قضا و تقدیرات من است.»(6)

 



نوع مطلب : مقالات، اهل بیت علیهم السلام، 
برچسب ها : انتظارات امام حسن مجتبی، فراگیری دانش، خدا محوری، اندیشیدن و تفکّر، تلاش و کوشش، لنتخاب دوست، دوست یابی،
لینک های مرتبط :
نظرات ()
«  بسم الله الرَّحمن الرَّحیم  »


بعد از امیرمؤمنان على (علیه السلام ) مقام امامت به فرزند بزرگوار ایشان امام حسن (علیه السلام ) رسید.

مادر امام حسن (علیه السلام ) حضرت فاطمه سرور بانوان دو جهان ، دختر پیامبراسلام ، سیّد رسولان ، حضرت محمد (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) است،

كُنیه ایشان ((ابو محمّد)) مى باشد، حضرت در شب نیمه ماه رمضان سال سوّم هجرى (135) در مدینه چشم به این جهان گشودند،


مادر ایشان حضرت فاطمه - سلام اللّه عَلَیها - روز هفتم تولد کودک را در پارچه حریر بهشتى - كه جبرئیل آن را براى پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) آورده بود - پیچیده

و نزد پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله وسلّم) آوردند، پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) ایشان را ((حسن )) نامیده و گوسفندى براى این فرزند آسمانی قربانى نمودند،

این مطلب را جمعى ، از امام صادق (علیه السلام ) نقل كرده اند.

امام حسن ( علیه السلام ) از نظر اخلاق وروش وسیادت، شبیه ترین مردم به رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) بودند،

این موضوع را جماعتى از انس بن مالك نقل كرده اند كه او گفت :

(( لَمْ یَكُنْ اَحَدٌ اَشْبَهُ بِرَسُولِ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) مِنَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی )) 1

(( هیچ كس نبود كه مانند حسن بن علی (علیه السلام ) به رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) شباهت داشته باشد ))

روایت شده : حضرت فاطمه - سلام اللّه عَلَیها – در آن هنگام كه رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) در بستر بیمارى و رحلت بودند،امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام ) را به حضور رسول الله (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) آورده و عرض كردند:

(( اى رسول خدا ! این دو نفر، فرزندان تو هستند، پس چیزى را از طریق ارث به آنان برسان ))

پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) فرمودند:

(( اَمَّا الْحَسنُ فَاِنَّ لَهُ هَیْبَتِى وَسَوْدَدِى وَاَمَّا الْحُسَیْنُ فَاِنَّ لَهُ جُودى وَشُجاعَتِى  )) 2

(( اما حسن (علیه السلام ) پس براى اوست وقار و شكوه و بزرگوارى من ،
 و اما حسین (علیه السلام ) پس از براى اوست سخاوت و شجاعت من ))

چهل حدیث از امام حسن علیه السلام

خواسته های امام حسن مجتبی ( علیه السلام) از شیعیان



1.     کتاب بحار الانوار، جلد 43 صفحه 338

2.     کتاب الخصال، جلد 1 صفحه 77


نوع مطلب : اهل بیت علیهم السلام، 
برچسب ها : امام حسن، خواسته های امام حسن، سفارشات امام حسن، توصیه های امام حسن، درخواست امام هسن از شیعیان،
لینک های مرتبط :
نظرات ()

زیاد محاربى گوید: هنگامى كه شهادت امام حسن علیه السّلام نزدیك شد برادرش امام حسین علیه السّلام را نزد خود طلبید و گفت: اى برادر من در همین زودى از نزد شما خواهم رفت و به پروردگارم ملحق خواهم شد، در اثر خوردن سم كبدم از هم پاشیده و میدانم كدام شخص به من سم داده است، و محرك قضیه كه بوده است، و من در نزد پروردگار با او مخاصمه خواهم كرد.
اكنون اى برادر بحقى كه در گردن تو دارم از این موضوع در گذر و منتظر باش تا خداوند چه پیش آورد، هر گاه روحم از بدن مفارقت كرد، مرا غسل ده و كفن كن و بر تابوت بگذار و بطرف قبر جدم ببر تا با وى تجدید عهدى كنم، و پس از این در نزد جده‏ ام فاطمه بنت اسد مرا دفن نما.
زود است بنى امیه و دشمنانم بخیال اینكه میخواهید مرا در نزد پیغمبر دفن كنید جلوى راه شما را بگیرند، و



نوع مطلب : اهل بیت علیهم السلام، 
برچسب ها : امام حسن، شهادت امام حسن، وصیت امام حسن به امام حسین،
لینک های مرتبط :
نظرات ()
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ كَانَ جَبْرَئِیلُ إِذَا أَتَى النَّبِیَّ ص قَعَدَ بَیْنَ یَدَیْهِ قِعْدَةَ الْعَبْدِ وَ كَانَ لَا یَدْخُلُ حَتَّى یَسْتَأْذِنَه‏
علل الشرائع ؛ ج‏1 ؛ ص7
 از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام نقل نمود كه آن حضرت فرمودند:
هر گاه جبرئیل محضر نبىّ اكرم صلّى اللَّه علیه و آله مشرّف مى‏ شد در مقابل آن حضرت همچون بندگان مى‏ نشست و بدون اذن هرگز بر آن جناب داخل نمى ‏شد.



نوع مطلب : اهل بیت علیهم السلام، 
برچسب ها : جبرئیل، برخورد جبرئیل باپیامبر،
لینک های مرتبط :
نظرات ()





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی