تبلیغات
بــــــرگ مـــعــرفـــــت - مطالب تیر 1391
 
بــــــرگ مـــعــرفـــــت
برگ درختان سبز در نظر هوشیار --- هر ورقش دفتریست معرفت کردگار
درباره وبلاگ


خدایا مرا این عزّت بس است كه بنده تو باشم،
و برایم این افتخار كافى است كه تو پروردگار من باشى،
تو آنچنانى‏ كه من دوست دارم،
مرا هم, چنان كن كه خود دوست دارى.

مدیر وبلاگ : علیرضا سرداری
مطالب اخیر

اجرای بهتر قرائت دسته جمعی دعای جوشن کبیر در مراسم شب قدر توسط نرم افزار جوشن کبیر

نرم افزار دعای جوشن کبیر برای استفاده در مراسم شب قدر:

در مکان هایی که مراسم شب قدر برگزار می شود و معمولا شلوغ و پر سر و صدا هستند، اگر امکان نصب یک دستگاه ویدیو پرژکتور باشد می توان از این فایل که حاوی اسلاید های همه ی صد بند دعای جوشن کبیر به صورت جداگانه است بهره برد و همچنین می توان از این برنامه در کامپیوتر شخصی جهت قرائت این دعا استفاده كرد.

نسخه ی قبلی این برنامه از چند سال گذشته و به لطف بعضی از دوستان بر روی وبلاگ ها جهت دانلود قرار گرفته و تعداد زیادی از آن تاكنون دانلود شده است كه در همین جا از این دوستان تشكر می كنم.

اكنون نسخه ی جدید این برنامه كه همراه با ویرایش و رفع نقص های برنامه ی قبلی و نیز با طرّاحی جدید است در اختیار شما قرار می گیرد، و این هم هدیه ای دیگر از طرف وبلاگ تذکره به کاربران اینترنت است كه آماده ی دانلود و استفاده ی رایگان توسّط شما می باشد.

نمایی از محیط این برنامه به اضافه ی ویژگی های نسخه ی جدید این برنامه نسبت به برنامه های مشابه دیگر:

1. خطوط این نرم افزار با رنگ مشكی و زمینه ی سفید باعث می شود تا بالاترین كارایی را در مراسم به جهت دید بهتر حتی از فاصله ی دورتر هم داشته باشد.

2. استفاده از فرمت exe و قابل اجرا در تمام رایانه ها و سازگار با انواع سیستم عامل ها.

3. طرّاحی شده با فونت مشکی و سای بزرگ به جهت کیفیت بهتر اجرا در مراسم ها.

4. حجم پایین برنامه.

5. استفاده از این برنامه نیاز به نصب ندارد.

6. استفاده از این برنامه نیاز به نصب نرم افزار پاورپوینت ندارد.

دانلود برنامه ی دعای جوشن كبیر


حجم فایل: 2,893 KB

دانلود



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()


«یا اَحْمَدُ؛ عَلَیْكَ بِالصَّمْتِ فَاِنَّ اَعْمَرَ مَجْلِس قُلُوبُ الصّالِحینَ وَ الصّامِتینَ وَ اِنَّ اَخْرَبَ مَجْلِس قُلُوبُ الْمُتَكَلِمینَ بِما لا یَعْنیهِمْ.

یا اَحْمَدُ؛ اِنَّ الْعِبادَةَ عَشْرَةُ اَجْزاء، تِسْعَةٌ مِنْها طَلَبُ الْحَلالِ. فَاِنْ طَیَّبْتَ مَطْعَمَكَ وَ مَشْرَبَكَ فَاَنْتَ فى حِفْظى و كَنَفى. قالَ: یا رَبِّ وَ ما اَوَّلُ الْعِبادةِ؟ قالَ: اَوَّلُ الْعِبادَةِ اَلصَّمْتُ وَ الصّومُ.

قالَ یا رَبِّ؛ وَ ما میراثُ الصَّوْمِ؟ قالَ: اَلصَّوْمُ یُورِثُ الْحِكْمَةَ وَ الْحِكْمَةُ تُورِثُ الْمَعْرِفَةَ وَ الْمَعْرِفَةُ تُورِثُ الْیَقینَ. فَاِذا اسْتَیْقَنَ الْعَبْدُ لایُبالى كَیْفَ اَصْبَحَ بِعُسْر اَمْ بِیُسْر»

اى محمد؛ بر تو باد كه سكوت پیشه‌سازى همانا بهترین و آبادترین انجمن ها قلبهاى صالحان و ساكتان است و خرابترین آنها، قلبهاى یاوه گویان است.

اى محمد؛ عبادت ده جزء دارد كه نُه جزء آن طلب مال حلال است. پس اگر خوردنى و آشامیدنى خود را پاك و پاكیزه نمایى، همواره تحت حفاظت و در كنف عنایت من خواهى بود.

پروردگارا، شروع و آغاز عبادت به چیست؟ خداوند مى‌فرماید آغاز و شروع عبادت به سكوت و روزه است.

پیامبر عرض كرد: خداوندا؛ میراث و ره آورد روزه چیست؟ خدا فرمود: میراث روزه، حكمت است و میراث حكمت، معرفت و میراث معرفت، یقین است.

پس هر گاه بنده‌ام به مقام یقین رسید، اهمیت نمى‌دهد كه زندگى او به سختى گذشت، یا به آسانى.



نوع مطلب : روایات، 
برچسب ها : روزه، سکوت، عبادت،
لینک های مرتبط :
نظرات ()
قال الصادق علیه السلام
«قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبیدِ»
قومی
خداوند را از ترس عذاب جهنم عبادت مى‌كنند، این عبادت بردگان است.
«وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى طَلَباً لِلثَّوابِ فَتِلْكَ عِبادَةُ الاُْجَراءِ»
و قومی
خداوند را به امید ثواب و پاداش عبادت مى‌كنند، این عبادت اجیران (و تجارت پیشه گان) است.
«وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ حُبّاً لَهُ فِتِلْكَ عِبادَةُ الاَْحْرارِ، وَ هِىَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ»
و قومی كه از روى عشق و محبت به خداوند او را عبادت مى‌كنند، این عبادت آزادگان و برترین عبادتهاست.
بحارالأنوارج 70، ص 236.

البته ناگفته نماند ، منظور ازعبادت خصوص نماز ، روزه و امثال این ها نیست بلکه عبادت یعنی بندگی ،و بندگی معنایی جز اطاعت کردن و انجام دستورات مولی ،ندارد
حالا باید بی اندیشیم که چرا از دستورات خداوند پیروی میکنیم؟ ویا به زبان ساده تر ؛چرا حرف خدا رو گوش می کنیم ؟
آیا به خاطر ترس از عذاب ؟
و یا اینکه برای رسیدن به بهشت و پاداش ؟
ویا شاید از روی علاقه و محبتی است که به خداوند داریم؟
علت، هرکدام که باشد خوب است، اما به لحاظ قرب الهی و مقام ، دسته سوم از دیگران پیشی گرفته اند و ما باید بکوشیم تا از افراد این دسته باشیم .
به این منظور ، ابتدا باید معرفت و شناخت خودمان را نسبت به خداوند بالا ببریم و برای این کار لازم است بی اندیشیم.
البته اندیشه و تفکر به مقدماتی احتیاج دارد که باید همه آنها را رعایت کنیم و الا این کار ساده- که شاید ساده ترین و کم هزینه ترین کار باشد- بسیار سخت به نظر خواهد رسید و از انجام آن عاجز خواهیم بود.




نوع مطلب : روایات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

قال امیر المؤمنین علیه السلام:

«اِلهى ما عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ عِقابِكَ وَ لا طَمَعاً فى جَنَّتِكَ وَ لكِنْ وَجَدْتُكَ اَهْلا لِلْعِبادَةِ فَعَبَدْتُكَ»

خدایا، تو را به جهت ترس از عذابت و طمع در بهشت، عبادت نكردم، بلكه تو را شایسته عبادت یافتم و آنگاه به عبادت تو بر خاستم.

بحارالأنوار، ج 41 ، ص 14



نوع مطلب : روایات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

«قال الله الحکیم یا اَحْمَدُ؛ اِنَّ وُجُوهَ الزّاهِدینَ مُصْفَرَّةٌ مِنْ تَعَبِ اللَّیْلِ وَصَوْمِ النَّهارِ وَاَلْسِنَتَهُمْ كَلالٌ مِنْ ذِكْرِ اللّهِ تَعالى. قُلُوبُهُمْ فى صُدُورِهِمْ مَطْعُونَةٌ مِنْ كَثْرَةِ صَمْتِهِمْ. قَدْ اَعْطَوُا الَْمجْهُودَ مِنْ اَنْفُسِهِمْ لا مِنْ خَوْفِ نار وَ لامِنْ شَوْقِ جَنَّة. وَ لكِنْ یَنظُروُنَ فى مَلَكُوتِ السَّمواتِ وَ الاَْرْضِ فَیَعْلَمُونَ اَنَّ اللّهَ سُبْحانَهُ اَهْلٌ لِلْعِبادَةِ»

خداوند تبارک وتعالی خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: اى محمد؛ سیماى زاهدان از شب زنده دارى و روزه گرفتن زرد گشته است و زبانشان از زیادى ذكر خدا خسته شده است. از سكوت فراوان، قلبهایشان در سینه ها مجروح گردیده است و تمام قدرت و توان خویش را به كار مى‌گیرند، نه از ترس آتش جهنم و یا شوق بهشت، بلكه وقتى به ملكوت آسمانها و زمین مى‌نگرند، تنها خداوند را سزاوار و شایسته عبادت مى‌یابند

(پس با همه توان او را عبادت مى‌كنند).

 حدیث معراج



نوع مطلب : روایات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

 جدا شدن از قرآن

وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا  (فرقان، 30)
«پیامبر (در روز قیامت از روی شکایت) می گوید: پروردگارا! قوم من این قرآن را رها کردند.»
◙ این آیه، از گلایه ی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله سخن می گوید و آن حضرت چون رحمة للعالمین است نفرین نمی کند.
◙ امام رضا علیه السلام فرمود: دلیل آن که در نماز، قرآن می خوانیم آن است که قرآن از مهجوریت خارج شود.1
◙ در روایات آمده است: هر روز پنجاه آیه از قرآن را بخوانید و هدفتان رسیدن به آخر سوره نباشد، آرام بخوانید و دل خود را با تلاوت قرآن تکان دهید و هر گاه فتنه ها همچون شب تاریک به شما هجوم آوردند، به قرآن پناه برید.2
◙  اقرار بعضی بزرگان را درباره ی مهجوریت قرآن
الف)ملاصدرا در مقدمه تفسیر سوره ی واقعه می گوید: بسیار به مطالعه کتب حکما پرداختم تا آنجاکه گمان کردم کسی هستم؛ ولی همین که کمی بصیرتم باز شد، خودم را از علوم واقعی خالی دیدم. در آخر عمر به فکر رفتم که به سراغ تدبر در قرآن و روایات محمد و آل محمد علیه السلام بروم. یقین کردم که کارم بی اساس بوده است؛ زیرا در طول عمرم به جای نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشید، تا رحمت الهی دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا کرد و شروع به تفسیر و تدبر در قرآن کردم، در خانه ی وحیرا کوبیدم، درها باز شدو پرده ها کنار رفت و دیدم فرشتگان به من می گویند: «سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین»3.
ب) فیض کاشانی قدس سره می گوید: کتاب ها و رساله ها نوشتم، تحقیقاتی کردم، ولی در هیچ یک از علوم دوایی برای دردم و آبی برای عطشم نیافتم، بر خود ترسیدم و به سوی خدا فرار و انابه کردم تا خداوند مرا از طریق تعمق در قرآن و حدیث هدایت کرد.4
ج) امام خمینی قدس سره در گفتاری از اینکه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نکرده، تأسف می خورد و به حوزه ها و دانشگاه ها سفارش می کند که قرآن  و ابعاد گوناگون آن را در همه رشته ها، مقصد اعلی قرار دهند تا مبادا در آخر عمر بر ایام جوانی تأسف بخورند.5
« هِجر »، جدایی با عمل، بدن، زبان و قلب را شامل می شود.6
رابطه ی میان انسان و کتاب آسمانی، باید دائمی و در تمام زمینه ها باشد، زیرا کامه ی هجر در جایی به کار می رود که میان انسان و آن چیز رابطه باشد.7
بنابراین، باید تلاشی همه جانبه داشته باشیم تا قرآن را از مهجوریت در آوریم و آن را در همه ابعاد زندگی، محور علمی و عملی خود قرار دهیم تا رضایت پیامبر عزیز اسلام را جلب کنیم.
◙ نخواندن قرآن، ترجیح غیر قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبر نکردن در آن، تعلیم ندادنش به دیگران و عمل نکردن به آن، از مصادیق مهجور کردن قرآن است. حتی کسی که قرآن را فرا گیرد؛ ولی آن را کنار گذارد و به آن نگاه نکند و تعهدی نداشته باشد، او نیز قرآن را مهجور کرده است.8


1-تفسیر نورالثقلین
2-تفسیر نورالثقلین
3-مقدمه تفسیر سوره واقعه
4-رسالة الانصاف
5-صحیفه نور،ج20،ص20
6-مفردات راغب
5-التحقیق فی کلمات القرآن
6-تفسیر المنیر
منبع: شهر الرمضان به نقل از دقایقی با قرآن، ص 135، نوشته محسن قرائتی




نوع مطلب : شگفتی های قرآن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

حضرت آیۀ الله بهاءالدینی می فرمایند:

"جهان، عرصه‌ی عبودیت حق و عبودیت شیطان است، کسانی که بنده‌ی خدا هستند، عبودیت حق را می کنند و از فرمان‌های الهی اطاعت می نمایند. طواغیت، جهّال، اراذل و اوباش و بی تقواها همه اتباع و پیروان شیطانند .

نبوت، ولایت، صلح و صفا و صمیمیت، قدرت غلبه بر قوای طبیعت، تصرف در ماده‌ی کائنات به اذن خدا، از آثار بندگی و اطاعت حق است.

دستگاه خدا، دستگاه حاکمیت بر طبیعت است. شیطان و اتباع او هم دارای اثر هستند اثرآنها این است که جهان را به آتش می‌کشند، شرارت می‌کنند، بشریت را در شُرُف نابودی و هلاکت قرار می‌دهند.

خدای تعالی قدرت مطلق ، حکمت مطلق و علم و غنای مطلق است و جهان را از نعمت‌های خود پر کرده است هر کس به اندازه‌ی فهم و همتش از این نعمت‌های الهی استفاده می‌کند. یکی طغیان می‌کند و دیگری بندگی.


«العُبودیّةُ جوهرةٌ كُنهُها الرّبوبیّة »   

  بندگی خدا حکمتی است که در نهاد آن ربوبیت است."[2]


 

1. بحار الانوار ج 74 ص402

2.میزان الحکم، حضرت آیت الله بهاء الدینی



نوع مطلب : اخلاق، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()


( کل صفحات : 20 )    1   2   3   4   5   6   7   ...   


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی