تبلیغات
بــــــرگ مـــعــرفـــــت - قواعد اخلاقی ربطی به دین ندارند!!!!!!
 
بــــــرگ مـــعــرفـــــت
برگ درختان سبز در نظر هوشیار --- هر ورقش دفتریست معرفت کردگار
درباره وبلاگ


خدایا مرا این عزّت بس است كه بنده تو باشم،
و برایم این افتخار كافى است كه تو پروردگار من باشى،
تو آنچنانى‏ كه من دوست دارم،
مرا هم, چنان كن كه خود دوست دارى.

مدیر وبلاگ : علیرضا سرداری
مطالب اخیر
اخلاق سكولار گرایشی است كه طرفدار و مروج حذف  و یا بی ­اعتنایی و به حاشیه راندن دین در ساحت اخلاق است. این تفكر گمان می­كند اصول و قواعد اخلاقی را باید تنها بر مبنای حیات این جهان و رفاه اجتماعی و بدون توجه به دین تعیین كرد. در این دیدگاه هدف اصلی اخلاق فراهم آوردن رفاه اجتماعی و خوشی دنیوی است. با حذف دین، عقل خود بنیاد و علم بشر جانشین مرجعیت دینی در تنظیم اصول و قواعد اخلاقی می­شود.
  اخلاق سكولار از محصولات دوران رنسانس است. برخی بنتام و ماكیاولی را قهرمانان وارونه ساختن اخلاق می­دانند. اما نخستین بار برنارد ماندویل (1670-1733) بود كه فضائل اخلاقی آن دوران كه غالبا برگرفته از ادیان بود را رذائل اخلاقی تلقی كرد و بالعكس  رذائل اخلاقی را فضیلت دانست. او در كتاب افسانه زنبوران معتقد شد جوامعی كه رذائل اخلاقی نداشته باشند محكوم به شكست هستند.[1]
 

 
علل پیدایش اخلاق سكولار
الف) فقدان یك متن وحیانی تحریف نشده؛ این امر سبب شد اعتماد مسیحیان به اخلاق دینی كاهش یابد.
ب) فقدان قوانین اجتماعی برخاسته از آموزه های دینی  مسیحیت؛ این امر سبب شد اخلاق دینی ناكار آمد جلوه كند. و متفكران دوران رنسانس عقل خودبنیاد را مسئول قانون گذاری بدانند.[2]
ج) نوع نگاه مسیحیت به زندگی دنیوی؛ تلقی مسیحیت آن روز از زندگی انسان در دنیا و لزوم ترك لذت های دنیوی و یا تك­بعدی نگری ایشان  وبه عبارت خلاصه رهبانیت مورد تاكید در مسیحیت سبب شد انسانها از الگوهای دیكری برای تدوین اخلاق اجتماعی خود سود جویند.[3]
د) آلودگی سران كلیسا؛ در دورانی كه رهبانیت به عنوان فضیلت ترویج می شد فساد مالی سران كلیسا سبب مضحك جلوه كردن اخلاق دینی مسیحی شد.[4]
  روشن است كه این اشكالات ناظر به اخلاق دینی مسیحی است و موجب بی اعتباری مطلق اخلاق دینی نمی­شود.
 
آثار اخلاق سكولار
الف) بی اعتنایی به حیات اخروی بشر موجب شده تا ایشان غایت اخلاق را سعادت دنیوی او بدانند و برای بهره مندی انسان از دنیا هیچ محدودیتی قائل نباشند. انسان حداكثر آزادی را دارد و تنها قیدی كه آزادی او را محدود می كند این است كه آزادی او موجب سلب آزادی از دیگران نشود.  [5]
  درحالی كه در اخلاق دینی اعتقادات صحیح پایه اخلاق صحیح است و بدون بهره مندی از آن پایه ریزی اخلاق جامع ممكن نیست. همچنین در بسیاری از جزییات اخلاقی كه عقل بدانها راهی ندارد نیز باید از دین و تعالیم وحی كه ناظر به سعادت دنیا و آخرت افراد و جوامع است كمك گرفت.
ب) همچنین با تغییر ملاك ها و معیارها در اخلاق سكولار فضائل جای خود را به رذائل داده و رذائل اخلاقی جانشین فضائل شدند. طرفداران اخلاق سكولار با این توجیه كه اگر زیاده طلبی در جامعه نباشد بازار تجارت رونق نمی گیرد آن را یكی از فضائل قلمداد كردند. و نیز خود نمایی و لاف زنی را با این توجیه كه انگیزه فعالیت دانشمندان می شود،‌ نیكو و پسندیده دانستند. و به همین ترتیب خود خواهی به جای نوع دوستی، حق جویی  به جای مصلحت اندیشی، لذت طلبی به جای  تعالی خواهی، عافیت طلبی به جای سعادت طلبی،  تساهل وتسامح به جای تعصب و غیرت دینی از فضائل اخلاقی شمرده شدند.[6]
ج) اخلاق سكولار انسان را به خودخواهی و فرد گرایی كشانده و نسبت به سعادت دیگران بی اهمیت می كند. چرا كه در این نظام برای  كسی كه منفعت خود را در تزاحم با منافع دیگران می بیند عمل به انصاف و عدالت بی معناست.[7]
  شخصی ونسبی شدن اخلاق[8]، تكثر گرایی اخلاقی[9] و پوچ انگاری اخلاقی[10] از دیگران آثار زیان بار اخلاق سكولار است كه در جای خود بطلان هر یك به اثبات رسیده است.
مبانی اخلاق سكولار
  برخی از مهم­ترین مبانی باطل اخلاق سكولار كه پایه های اصلی آن محسوب می شوند عبارتند از :
الف) اصالت ماده: بدیهی است با منحصر دانستن حقیقت در امور مادی و پوچ انگاشتن امور غیر مادی مفاهیمی چون خدا،‌ جهان آخرت، ‌وحی و... بی معنا تلقی شده و ارزش­هایی غیر از اصول اخلاقی دین حاكم می­شود.[11]
ب) عقل گرایی دوران روشنگری: نتیجه عقل گرایی دوران روشنگری كه البته غیر از عقل گرایی فلسفی است این شد كه عقل بشر خود بنیاد و در حل مسائل فردی و اجتماعی خود بی­نیاز از دین است.[12]
ج) نسبیت گرایی: با پذیرش نسبیت گرایی، ارزش های مطلق و همیشگی دین جای خود را به ارزش هایی داد كه وابسته به افراد و شرائط موجود هستند  .[13]
د) اومانیسم: ‌طبق نگرش اومانیستی كمال انسان در راستای لذت و رفاه او در دنیا معنا می­یابد و نه خدا و اخلاق. هدف انسانها عشق به خود و كسب بیشترین منفعت تلقی شده و تهذیب روح و صعود به خود الهی بی­معنا تلقی می­شود.[14]
 


[1] - ‌آنتونی آر بلاستر، ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب، ‌عباس مخبر ( تهران : مركز ،1376 ) ص 48
.همچنین رك :‌ سروش،‌ عبدالكریم ، معیشت و فضیلت،‌  بحثی در تفاعل توسعه و اخلاق، ( مجله كیان ، سال 5 ش25)‌
[2] - قراملكی، محمدحسن، سكولاریسم در مسیحیت واسلام ، ( قم ‌: دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ،‌ 1379) ص36 .
[3] - رشاد، علی امبر، دموكراسی قدسی، ( تهران :‌ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، 1379) صص 26-27.
[4] - سربخشی، محمد، نقد مبانی اخلاق سكولار، (پایان نامه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ، سال 1385) ص 51.
 - [5] بیات، عبدالرسول و دیگران، فرهنگ واژه ها ،‌ قم : موسسه اندیشه و فرهنگ دینی ،‌ 1381 ،ص 328
[6] - سروش ، عبدالكریم،  معنا و مبنای سكولاریسم ، مجله كیان ، سال 5 ش 26، صص 12-13.
[7] - خسروپناه، عبدالحسین، كلام جدید، قم، مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه قم، 1379) ص 439.
[8] - سربخشی، محمد، همان ، ص 39.
[9] -همان ، ص 43.
[10] -همان ، ص 60.
[11] - لگنهاوزن، محمد، اخلاق و پیوند آن با دین، مجله نقد و نظر ، سال 4 ش 13-14 ص 52. عبدالرسول بیات ، همان ، صص 482-483.
[12] - سربخشی، محمد، همان، ص 118.
[13] -همان ، ص 114.
[14] - شجاعی زند، علی رضا، عرفی شدن در تجربه مسیحی و اسلامی، تهران :‌ نشر باز ، 1381 ، ص 83.



نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
یکشنبه 26 شهریور 1396 10:31 ب.ظ
What i do not understood is in fact how you are no longer
actually much more smartly-liked than you might be right now.

You are so intelligent. You already know therefore considerably on the subject of this topic, made me for
my part believe it from so many varied angles.
Its like men and women are not fascinated until it's something to do with Lady
gaga! Your personal stuffs great. All the time handle
it up!
پنجشنبه 23 شهریور 1396 03:53 ب.ظ
Hey there! This post couldn't be written any better!
Reading through this post reminds me of my old room mate!
He always kept talking about this. I will forward this write-up to him.
Pretty sure he will have a good read. Thanks for sharing!
سه شنبه 14 شهریور 1396 10:06 ق.ظ
Hi there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that
would be ok. I'm absolutely enjoying your blog and look forward to new updates.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی