تبلیغات
بــــــرگ مـــعــرفـــــت - اگر انسان, زمان مرگ خود را می دانست
 
بــــــرگ مـــعــرفـــــت
برگ درختان سبز در نظر هوشیار --- هر ورقش دفتریست معرفت کردگار
درباره وبلاگ


خدایا مرا این عزّت بس است كه بنده تو باشم،
و برایم این افتخار كافى است كه تو پروردگار من باشى،
تو آنچنانى‏ كه من دوست دارم،
مرا هم, چنان كن كه خود دوست دارى.

مدیر وبلاگ : علیرضا سرداری
مطالب اخیر

عدم آگاهى انسان به مدت عمر خود
اینك اى مفضّل! در عدم آگاهى انسان به مدت عمرش اندیشه كن. اگر او به عمر كوتاهش پى مى‏ برد، هیچ لذتى نمى برد و با علم به مرگ و انتظار آن، زندگى براى او گوارا و شیرین نبود، چنین كسى همانند شخصى است كه مالش نابود شده و یا در شرف نابودى است و احساس فقر و نابودى مال، او را هراسناك كرده. حال‏ آنكه آثار و عواقب ناگوار شناخت پایان عمر بمراتب از آثار نابودى مال بزرگتر و دشوارتر است؛ زیرا كمبود مال جبران‏شدنى است و این امر باعث آرامش نسبى شخص مى‏ گردد. ولى كسى كه به پایان‏پذیرى عمر یقین و باور داشته باشد اگر چه عمرش طولانى شود، هیچ امیدى ندارد.


نیز اگر شخص به طول عمر و بقاى خود اطمینان بیابد، در دریاى لذات و معاصى غرق مى‏ گردد. او به این امید كه در پایان عمر توبه خواهد كرد همواره در رسیدن به شهوات مى ‏كوشد. بى‏ شك خداى جلّ و علا از این عقیده خشنود نیست و آن را از بندگانش نمى ‏پذیرد. اگر تو غلامى داشته باشى كه یك سال خشم و نارضایتى تو را باعث شود و یك روز یا یك ماه خشنودت سازد. آیا از او مى‏ پذیرى؟ بى‏تردید نمى‏پذیرى و تا وقتى كه در همه كار و همه وقت فرمان تو را نبرد و سفارشت را گوش فرا ندهد، او را بنده‏ اى صالح نمى‏ شمارى.
اگر بگویى مگر نشده كه گاه شخصى تمام اوقاتش را در معصیت و گناه گذرانده آنگاه توبه نموده و توبه او پذیرفته شده است؟
پاسخ مى ‏دهیم: این امر هنگامى است كه شهوات بر انسان چیره گردند و از مخالفت با آنها عاجز شود، نه اینكه اساس كار را بر ارتكاب معصیت بگذارد، [تا آخر كار توبه كند.] تنها در این صورت خداوند از او مى‏ گذرد و با بخشایش بر او تفضّل مى‏ كند. امّا كسى كه با توجه و با قصد گناه كار مى‏ كند تا در پایان كار توبه كند در واقع مى‏ كوشد تا كسى را بفریبد كه فریفتنى نیست، او مى‏ خواهد لذت نقد را بگیرد و قول توبه ی نسیه بدهد.
غالبا چنین اشخاصى در عمل به این وعده خود توفیق چندانى نمى‏ یابند؛ زیرا دل كندن از لذت و رفاه و دشوارى توبه بویژه در دوران كهولت و ضعف بدن كارى بسیار دشوار است.

وانگهى معلوم نیست كه بر اثر فردا فردا كردن، مرگ غافلگیرش نكند و او را بدون توبه از دنیا نبرد چنان كه گاه كسى براى مدتى قرضى گرفته ولى او آنقدر درنگ و فردا فردا مى‏ كند كه زمان پرداخت فرا مى‏ رسد، پولش تمام شده و قرض بر گردن او باقى است.
به این ترتیب بهترین چیز همان است كه زمان مرگ و مدت عمر بر انسان ناپیدا و پوشیده ماند. تا در طول عمر منتظر مرگ باشد و [با یاد مرگ‏] گناهان را ترك كند و كارهاى صالح و نیكو را برگیرد.

اگر بگویى: الان هم كه زمان دقیق مرگ از او پنهان مانده و هر ساعت به انتظار مرگ است، باز در فساد و محرّمات غرق گشته است، در پاسخ مى‏گوییم! وجه تدبیر در این امر همان است كه گذشت و اگر آدمى با این حال باز از گناه بر حذر نیست و از فساد فاصله نمى‏گیرد، از سرمستى و سنگدلى او سرچشمه مى‏گیرد نه از تدبیر ناصواب. چنان كه گاه پزشك براى بیمار نسخه‏اى مى‏نویسد كه به سود اوست. امّا اگر بیمار از طبیب فرمان نبرد و با او مخالفت نماید و از آنچه گفته پرهیز كند و یا بر حذر نباشد، هیچ گاه نسخه دكتر سودى به او نمى‏بخشد و این كار زشت و ناروا نه به زیان پزشك كه به زیان خود بیمار است؛ زیرا او از سخنان طبیبانه پزشك پیروى ننموده است.
وانگهى اگر انسان به طول بقاى خود اطمینان داشته باشد، بسیار بیشتر در طغیان و گناهان بزرگ در مى‏غلتد. پس انتظار مرگ براى او در هر حال از اطمینان بقا مفیدتر است، وانگهى اگر چه شمارى از مردم از یاد مرگ غافل مى‏شوند و موعظت نمى‏پذیرند، امّا شمارى دیگر اثر مى‏پذیرند و از معاصى بازشان مى‏دارد و اینان عمل صالح را بر مى‏گزینند.

این‏ دسته از اموال گرانقدر و شتران پر قیمت خود بر فقیران و مساكین انفاق و صدقه مى‏كنند. با این وصف از عدالت نیست كه به خاطر عدم آگاهى و غفلت یك گروه كه حق خود را نادیده مى‏گیرند و سود خود را از این امر نمى‏برند، گروهى دیگر از بهره‏جویى و استفاده از این امر محروم گردند.

مفضل بن عمر، شگفتیهاى آفرینش (ترجمه توحید مفضل)، 1جلد، مؤسسه انتشارات هجرت - ایران ؛ قم، چاپ: پنجم، 1377ش.



ما ستر عن الإنسان علمه من مدة حیاته‏

تَأَمَّلِ الْآنَ یَا مُفَضَّلُ مَا سُتِرَ عَنِ الْإِنْسَانِ عِلْمُهُ مِنْ مُدَّةِ حَیَاتِهِ فَإِنَّهُ لَوْ عَرَفَ مِقْدَارَ عُمُرِهِ وَ كَانَ قَصِیرَ الْعُمُرِ لَمْ یَتَهَنَّأْ بِالْعَیْشِ مَعَ تَرَقُّبِ الْمَوْتِ وَ تَوَقُّعِهِ لِوَقْتٍ قَدْ عَرَفَهُ بَلْ كَانَ یَكُونُ بِمَنْزِلَةِ مَنْ قَدْ فَنِیَ مَالُهُ أَوْ قَارَبَ الْفَنَاءَ فَقَدِ اسْتَشْعَرَ الْفَقْرَ وَ الْوَجَلَ مِنْ فَنَاءِ مَالِهِ وَ خَوْفِ الْفَقْرِ عَلَى أَنَّ الَّذِی یَدْخُلُ عَلَى الْإِنْسَانِ مِنْ فَنَاءِ الْعُمُرِ أَعْظَمُ مِمَّا یَدْخُلُ عَلَیْهِ مِنْ فَنَاءِ الْمَالِ‏ لِأَنَّ مَنْ یَقِلُّ مَالُهُ یَأْمُلُ أَنْ یَسْتَخْلِفَ مِنْهُ فَیَسْكُنُ إِلَى ذَلِكَ وَ مَنْ أَیْقَنَ بِفَنَاءِ الْعُمُرِ اسْتَحْكَمَ عَلَیْهِ الْیَأْسُ وَ إِنْ كَانَ طَوِیلَ الْعُمُرِ ثُمَّ عَرَفَ ذَلِكَ وَثِقَ بِالْبَقَاءِ وَ انْهَمَكَ فِی اللَّذَّاتِ وَ الْمَعَاصِی وَ عَمِلَ عَلَى أَنَّهُ یَبْلُغُ مِنْ ذَلِكَ شَهْوَتَهُ ثُمَّ یَتُوبُ فِی آخِرِ عُمُرِهِ وَ هَذَا مَذْهَبٌ لَا یَرْضَاهُ اللَّهُ مِنْ عِبَادِهِ وَ لَا یَقْبَلُهُ أَ لَا تَرَى لَوْ أَنَّ عَبْداً لَكَ عَمِلَ عَلَى أَنَّهُ یُسْخِطُكَ سَنَةً وَ یُرْضِیكَ یَوْماً أَوْ شَهْراً لَمْ تَقْبَلْ ذَلِكَ مِنْهُ وَ لَمْ یَحُلَّ عِنْدَكَ مَحَلَّ الْعَبْدِ الصَّالِحِ دُونَ أَنْ یُضْمِرَ طَاعَتَكَ وَ نُصْحَكَ فِی كُلِّ الْأُمُورِ وَ فِی كُلِّ الْأَوْقَاتِ عَلَى تَصَرُّفِ الْحَالاتِ فَإِنْ قُلْتَ أَ وَ لَیْسَ قَدْ یُقِیمُ الْإِنْسَانُ عَلَى الْمَعْصِیَةِ حِیناً ثُمَّ یَتُوبُ فَتُقْبَلُ تَوْبَتُهُ قُلْنَا إِنَّ ذَلِكَ شَیْ‏ءٌ یَكُونُ مِنَ الْإِنْسَانِ لِغَلَبَةِ الشَّهَوَاتِ لَهُ وَ تَرْكِهِ مُخَالَفَتَهَا مِنْ غَیْرِ أَنْ یُقَدِّرَهَا فِی نَفْسِهِ وَ یَبْنِیَ عَلَیْهِ أَمْرَهُ فَیَصْفَحُ اللَّهُ عَنْهُ وَ یَتَفَضَّلُ عَلَیْهِ بِالْمَغْفِرَةِ فَأَمَّا مَنْ قَدَّرَ أَمْرَهُ عَلَى أَنْ یَعْصِیَ مَا بَدَا لَهُ ثُمَّ یَتُوبَ آخِرَ ذَلِكَ فَإِنَّمَا یُحَاوِلُ خَدِیعَةَ مَنْ لَا یُخَادَعُ بِأَنْ یَتَسَلَّفَ‏ «1» التَّلَذُّذَ فِی الْعَاجِلِ وَ یَعِدَ وَ یُمَنِّیَ نَفْسَهُ التَّوْبَةَ فِی الْآجِلِ وَ لِأَنَّهُ لَا یَفِی بِمَا یَعِدُ مِنْ ذَلِكَ فَإِنَّ النُزُوعَ مِنَ التَّرَفُّهِ وَ التَّلَذُّذِ وَ مُعَانَاةَ «2» التَّوْبَةِ وَ لَا سِیَّمَا عِنْدَ الْكِبَرِ وَ ضَعْفِ الْبَدَنِ أَمْرٌ صَعْبٌ‏ وَ لَا یُؤْمَنُ عَلَى الْإِنْسَانِ مَعَ مُدَافَعَتِهِ بِالتَّوْبَةِ أَنْ یُرْهِقَهُ الْمَوْتُ فَیَخْرُجَ مِنَ الدُّنْیَا غَیْرَ تَائِبٍ كَمَا قَدْ یَكُونُ عَلَى الْوَاحِدِ دَیْنٌ إِلَى أَجَلٍ وَ قَدْ یَقْدِرُ عَلَى قَضَائِهِ فَلَا یَزَالُ یُدَافِعُ بِذَلِكَ حَتَّى یَحِلَّ الْأَجَلُ وَ قَدْ نفذ [نَفِدَ] الْمَالُ فَیَبْقَى الدَّیْنُ قَائِماً عَلَیْهِ فَكَانَ خَیْرَ الْأَشْیَاءِ لِلْإِنْسَانِ أَنْ یُسْتَرَ عَنْهُ مَبْلَغُ عُمُرِهِ فَیَكُونَ طُولَ عُمُرِهِ یَتَرَقَّبُ الْمَوْتَ فَیَتْرُكَ الْمَعَاصِیَ وَ یُؤْثِرَ الْعَمَلَ الصَّالِحَ فَإِنْ قُلْتَ وَ هَا هُوَ الْآنَ قَدْ سُتِرَ عَنْهُ مِقْدَارُ حَیَاتِهِ وَ صَارَ یَتَرَقَّبُ الْمَوْتَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ یُقَارِفُ‏ «3» الْفَوَاحِشَ وَ یَنْتَهِكُ الْمَحَارِمَ‏ «4» قُلْنَا إِنَّ وَجْهَ‏ التَّدْبِیرِ فِی هَذَا الْبَابِ هُوَ الَّذِی جَرَى عَلَیْهِ الْأَمْرُ فِیهِ فَإِنْ كَانَ الْإِنْسَانُ مَعَ ذَلِكَ لَا یَرْعَوِی‏  وَ لَا یَنْصَرِفُ عَنِ الْمَسَاوِئِ فَإِنَّمَا ذَلِكَ مِنْ مَرَحِهِ وَ مِنْ قَسَاوَةِ قَلْبِهِ لَا مِنْ خَطَإٍ فِی التَّدْبِیرِ كَمَا أَنَّ الطَّبِیبَ قَدْ یَصِفُ لِلْمَرِیضِ مَا یَنْتَفِعُ بِهِ فَإِنْ كَانَ الْمَرِیضُ مُخَالِفاً لِقَوْلِ الطَّبِیبِ لَا یَعْمَلُ بِمَا یَأْمُرُهُ وَ لَا یَنْتَهِی عَمَّا یَنْهَاهُ عَنْهُ لَمْ یَنْتَفِعْ بِصِفَتِهِ وَ لَمْ تَكُنِ الْإِسَاءَةُ فِی ذَلِكَ لِلطَّبِیبِ بَلْ لِلْمَرِیضِ حَیْثُ لَمْ یَقْبَلْ مِنْهُ وَ لَئِنْ كَانَ الْإِنْسَانُ مَعَ تَرَقُّبِهِ لِلْمَوْتِ كُلَّ سَاعَةٍ لَا یَمْتَنِعُ عَنِ الْمَعَاصِی فَإِنَّهُ لَوْ وَثِقَ بِطُولِ الْبَقَاءِ كَانَ أَحْرَى بِأَنْ یَخْرُجَ إِلَى الْكَبَائِرِ الْفَظِیعَةِ فَتَرَقُّبُ الْمَوْتِ عَلَى كُلِّ حَالٍ خَیْرٌ لَهُ مِنَ الثِّقَةِ بِالْبَقَاءِ ثُمَّ إِنَّ تَرَقُّبَ الْمَوْتِ وَ إِنْ كَانَ صِنْفٌ مِنَ النَّاسِ یَلْهَوْنَ عَنْهُ وَ لَا یَتَّعِظُونَ بِهِ فَقَدْ یَتَّعِظُ بِهِ صِنْفٌ آخَرُ مِنْهُمْ وَ یَنْزِعُونَ عَنِ الْمَعَاصِی وَ یُؤْثِرُونَ الْعَمَلَ الصَّالِحَ وَ یَجُودُونَ بِالْأَمْوَالِ وَ الْعَقَائِلِ‏ النَّفِیسَةِ فِی الصَّدَقَةِ عَلَى الْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِینِ‏ فَلَمْ یَكُنْ مِنَ الْعَدْلِ أَنْ یُحْرَمَ هَؤُلَاءِ الِانْتِفَاعَ بِهَذِهِ الْخَصْلَةِ لِتَضْیِیعِ أُولَئِكَ حَظَّهُمْ مِنْهَا

______________________________
 (1) التسلف: الاقتراض كأنّه یجرى معاملة مع ربّه، بان یتصرف فی اللذات عاجلا و یعد ربّه فی عوضها التوبة لیؤدی إلیه آجلا .. و فی بعض النسخ یستسلف و هو طلب و بیع الشی‏ء سلفا.
 (2) المعاناة: مقاساة العناء و المشقة.
 (3) فی الأصل المطبوع یفارق و لا یستقیم المعنى بها بل یكون عكسیا. و لما رجعنا إلى البحار وجدناها یقارف.
 (4) المحارم جمع محرم و هو الحرام.

توحید المفضل ؛   ؛ ص82
مفضل بن عمر، توحید المفضل، 1جلد، داورى - ایران ؛ قم، چاپ: سوم، بى تا.



نوع مطلب : نشانه ها، 
برچسب ها : مرگ، توبه، بخشش، بخشایش، زمان مرگ، طغیان،
لینک های مرتبط :
نظرات ()
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 11:15 ق.ظ

You reported this well!
cialis dosage recommendations cialis prices in england cialis diario compra tadalafil generic comprar cialis 10 espa241a cialis taglich cialis generika in deutschland kaufen how do cialis pills work get cheap cialis cialis et insomni
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 03:51 ق.ظ

Many thanks. Valuable information.
where can i buy the cheapest viagra buy viagra usa buy viagra online order where yo buy viagra how can i buy viagra buy viagra online no rx how to buy viagra cheap buying online viagra generic pharmacy online uk pharmacy online viagra
شنبه 4 فروردین 1397 02:33 ب.ظ

Superb information, Many thanks!
cialis authentique suisse sialis acheter cialis kamagra cialis canada 5 mg cialis pharmacie en ligne buy original cialis cialis e hiv cialis dose 30mg cialis online interactions for cialis
دوشنبه 27 شهریور 1396 07:47 ب.ظ
Wonderful article! This is the kind of information that are
meant to be shared around the internet. Disgrace on the seek engines for not positioning this
publish higher! Come on over and visit my site .
Thanks =)
سه شنبه 14 شهریور 1396 08:02 ب.ظ
I was able to find good advice from your content.
شنبه 19 فروردین 1396 01:04 ب.ظ
I enjoy reading through an article that can make men and women think.
Also, thanks for permitting me to comment!
شنبه 19 فروردین 1396 05:38 ق.ظ
Hi mates, how is all, and what you wish for to say concerning this
post, in my view its really amazing in support of
me.
یکشنبه 10 دی 1391 07:48 ب.ظ
سلام.جالب بود.واقعیتیه.موفق و سربلند باشید.با مطلبی به روزم.
شنبه 9 دی 1391 09:58 ق.ظ
سلام. سالروز حماسه ی غرورآفرین9دی مبارک
با حماسه ی غرورآفرین به روزم ازشما دعوت میکنم از وبلاگ من دیدن کنید التماس دعای فرج یاعلی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی