تبلیغات
بــــــرگ مـــعــرفـــــت - اگر انسان, زمان مرگ خود را می دانست
 
بــــــرگ مـــعــرفـــــت
برگ درختان سبز در نظر هوشیار --- هر ورقش دفتریست معرفت کردگار
درباره وبلاگ


خدایا مرا این عزّت بس است كه بنده تو باشم،
و برایم این افتخار كافى است كه تو پروردگار من باشى،
تو آنچنانى‏ كه من دوست دارم،
مرا هم, چنان كن كه خود دوست دارى.

مدیر وبلاگ : علیرضا سرداری
مطالب اخیر

عدم آگاهى انسان به مدت عمر خود
اینك اى مفضّل! در عدم آگاهى انسان به مدت عمرش اندیشه كن. اگر او به عمر كوتاهش پى مى‏ برد، هیچ لذتى نمى برد و با علم به مرگ و انتظار آن، زندگى براى او گوارا و شیرین نبود، چنین كسى همانند شخصى است كه مالش نابود شده و یا در شرف نابودى است و احساس فقر و نابودى مال، او را هراسناك كرده. حال‏ آنكه آثار و عواقب ناگوار شناخت پایان عمر بمراتب از آثار نابودى مال بزرگتر و دشوارتر است؛ زیرا كمبود مال جبران‏شدنى است و این امر باعث آرامش نسبى شخص مى‏ گردد. ولى كسى كه به پایان‏پذیرى عمر یقین و باور داشته باشد اگر چه عمرش طولانى شود، هیچ امیدى ندارد.


نیز اگر شخص به طول عمر و بقاى خود اطمینان بیابد، در دریاى لذات و معاصى غرق مى‏ گردد. او به این امید كه در پایان عمر توبه خواهد كرد همواره در رسیدن به شهوات مى ‏كوشد. بى‏ شك خداى جلّ و علا از این عقیده خشنود نیست و آن را از بندگانش نمى ‏پذیرد. اگر تو غلامى داشته باشى كه یك سال خشم و نارضایتى تو را باعث شود و یك روز یا یك ماه خشنودت سازد. آیا از او مى‏ پذیرى؟ بى‏تردید نمى‏پذیرى و تا وقتى كه در همه كار و همه وقت فرمان تو را نبرد و سفارشت را گوش فرا ندهد، او را بنده‏ اى صالح نمى‏ شمارى.
اگر بگویى مگر نشده كه گاه شخصى تمام اوقاتش را در معصیت و گناه گذرانده آنگاه توبه نموده و توبه او پذیرفته شده است؟
پاسخ مى ‏دهیم: این امر هنگامى است كه شهوات بر انسان چیره گردند و از مخالفت با آنها عاجز شود، نه اینكه اساس كار را بر ارتكاب معصیت بگذارد، [تا آخر كار توبه كند.] تنها در این صورت خداوند از او مى‏ گذرد و با بخشایش بر او تفضّل مى‏ كند. امّا كسى كه با توجه و با قصد گناه كار مى‏ كند تا در پایان كار توبه كند در واقع مى‏ كوشد تا كسى را بفریبد كه فریفتنى نیست، او مى‏ خواهد لذت نقد را بگیرد و قول توبه ی نسیه بدهد.
غالبا چنین اشخاصى در عمل به این وعده خود توفیق چندانى نمى‏ یابند؛ زیرا دل كندن از لذت و رفاه و دشوارى توبه بویژه در دوران كهولت و ضعف بدن كارى بسیار دشوار است.

وانگهى معلوم نیست كه بر اثر فردا فردا كردن، مرگ غافلگیرش نكند و او را بدون توبه از دنیا نبرد چنان كه گاه كسى براى مدتى قرضى گرفته ولى او آنقدر درنگ و فردا فردا مى‏ كند كه زمان پرداخت فرا مى‏ رسد، پولش تمام شده و قرض بر گردن او باقى است.
به این ترتیب بهترین چیز همان است كه زمان مرگ و مدت عمر بر انسان ناپیدا و پوشیده ماند. تا در طول عمر منتظر مرگ باشد و [با یاد مرگ‏] گناهان را ترك كند و كارهاى صالح و نیكو را برگیرد.

اگر بگویى: الان هم كه زمان دقیق مرگ از او پنهان مانده و هر ساعت به انتظار مرگ است، باز در فساد و محرّمات غرق گشته است، در پاسخ مى‏گوییم! وجه تدبیر در این امر همان است كه گذشت و اگر آدمى با این حال باز از گناه بر حذر نیست و از فساد فاصله نمى‏گیرد، از سرمستى و سنگدلى او سرچشمه مى‏گیرد نه از تدبیر ناصواب. چنان كه گاه پزشك براى بیمار نسخه‏اى مى‏نویسد كه به سود اوست. امّا اگر بیمار از طبیب فرمان نبرد و با او مخالفت نماید و از آنچه گفته پرهیز كند و یا بر حذر نباشد، هیچ گاه نسخه دكتر سودى به او نمى‏بخشد و این كار زشت و ناروا نه به زیان پزشك كه به زیان خود بیمار است؛ زیرا او از سخنان طبیبانه پزشك پیروى ننموده است.
وانگهى اگر انسان به طول بقاى خود اطمینان داشته باشد، بسیار بیشتر در طغیان و گناهان بزرگ در مى‏غلتد. پس انتظار مرگ براى او در هر حال از اطمینان بقا مفیدتر است، وانگهى اگر چه شمارى از مردم از یاد مرگ غافل مى‏شوند و موعظت نمى‏پذیرند، امّا شمارى دیگر اثر مى‏پذیرند و از معاصى بازشان مى‏دارد و اینان عمل صالح را بر مى‏گزینند.

این‏ دسته از اموال گرانقدر و شتران پر قیمت خود بر فقیران و مساكین انفاق و صدقه مى‏كنند. با این وصف از عدالت نیست كه به خاطر عدم آگاهى و غفلت یك گروه كه حق خود را نادیده مى‏گیرند و سود خود را از این امر نمى‏برند، گروهى دیگر از بهره‏جویى و استفاده از این امر محروم گردند.

مفضل بن عمر، شگفتیهاى آفرینش (ترجمه توحید مفضل)، 1جلد، مؤسسه انتشارات هجرت - ایران ؛ قم، چاپ: پنجم، 1377ش.



ما ستر عن الإنسان علمه من مدة حیاته‏

تَأَمَّلِ الْآنَ یَا مُفَضَّلُ مَا سُتِرَ عَنِ الْإِنْسَانِ عِلْمُهُ مِنْ مُدَّةِ حَیَاتِهِ فَإِنَّهُ لَوْ عَرَفَ مِقْدَارَ عُمُرِهِ وَ كَانَ قَصِیرَ الْعُمُرِ لَمْ یَتَهَنَّأْ بِالْعَیْشِ مَعَ تَرَقُّبِ الْمَوْتِ وَ تَوَقُّعِهِ لِوَقْتٍ قَدْ عَرَفَهُ بَلْ كَانَ یَكُونُ بِمَنْزِلَةِ مَنْ قَدْ فَنِیَ مَالُهُ أَوْ قَارَبَ الْفَنَاءَ فَقَدِ اسْتَشْعَرَ الْفَقْرَ وَ الْوَجَلَ مِنْ فَنَاءِ مَالِهِ وَ خَوْفِ الْفَقْرِ عَلَى أَنَّ الَّذِی یَدْخُلُ عَلَى الْإِنْسَانِ مِنْ فَنَاءِ الْعُمُرِ أَعْظَمُ مِمَّا یَدْخُلُ عَلَیْهِ مِنْ فَنَاءِ الْمَالِ‏ لِأَنَّ مَنْ یَقِلُّ مَالُهُ یَأْمُلُ أَنْ یَسْتَخْلِفَ مِنْهُ فَیَسْكُنُ إِلَى ذَلِكَ وَ مَنْ أَیْقَنَ بِفَنَاءِ الْعُمُرِ اسْتَحْكَمَ عَلَیْهِ الْیَأْسُ وَ إِنْ كَانَ طَوِیلَ الْعُمُرِ ثُمَّ عَرَفَ ذَلِكَ وَثِقَ بِالْبَقَاءِ وَ انْهَمَكَ فِی اللَّذَّاتِ وَ الْمَعَاصِی وَ عَمِلَ عَلَى أَنَّهُ یَبْلُغُ مِنْ ذَلِكَ شَهْوَتَهُ ثُمَّ یَتُوبُ فِی آخِرِ عُمُرِهِ وَ هَذَا مَذْهَبٌ لَا یَرْضَاهُ اللَّهُ مِنْ عِبَادِهِ وَ لَا یَقْبَلُهُ أَ لَا تَرَى لَوْ أَنَّ عَبْداً لَكَ عَمِلَ عَلَى أَنَّهُ یُسْخِطُكَ سَنَةً وَ یُرْضِیكَ یَوْماً أَوْ شَهْراً لَمْ تَقْبَلْ ذَلِكَ مِنْهُ وَ لَمْ یَحُلَّ عِنْدَكَ مَحَلَّ الْعَبْدِ الصَّالِحِ دُونَ أَنْ یُضْمِرَ طَاعَتَكَ وَ نُصْحَكَ فِی كُلِّ الْأُمُورِ وَ فِی كُلِّ الْأَوْقَاتِ عَلَى تَصَرُّفِ الْحَالاتِ فَإِنْ قُلْتَ أَ وَ لَیْسَ قَدْ یُقِیمُ الْإِنْسَانُ عَلَى الْمَعْصِیَةِ حِیناً ثُمَّ یَتُوبُ فَتُقْبَلُ تَوْبَتُهُ قُلْنَا إِنَّ ذَلِكَ شَیْ‏ءٌ یَكُونُ مِنَ الْإِنْسَانِ لِغَلَبَةِ الشَّهَوَاتِ لَهُ وَ تَرْكِهِ مُخَالَفَتَهَا مِنْ غَیْرِ أَنْ یُقَدِّرَهَا فِی نَفْسِهِ وَ یَبْنِیَ عَلَیْهِ أَمْرَهُ فَیَصْفَحُ اللَّهُ عَنْهُ وَ یَتَفَضَّلُ عَلَیْهِ بِالْمَغْفِرَةِ فَأَمَّا مَنْ قَدَّرَ أَمْرَهُ عَلَى أَنْ یَعْصِیَ مَا بَدَا لَهُ ثُمَّ یَتُوبَ آخِرَ ذَلِكَ فَإِنَّمَا یُحَاوِلُ خَدِیعَةَ مَنْ لَا یُخَادَعُ بِأَنْ یَتَسَلَّفَ‏ «1» التَّلَذُّذَ فِی الْعَاجِلِ وَ یَعِدَ وَ یُمَنِّیَ نَفْسَهُ التَّوْبَةَ فِی الْآجِلِ وَ لِأَنَّهُ لَا یَفِی بِمَا یَعِدُ مِنْ ذَلِكَ فَإِنَّ النُزُوعَ مِنَ التَّرَفُّهِ وَ التَّلَذُّذِ وَ مُعَانَاةَ «2» التَّوْبَةِ وَ لَا سِیَّمَا عِنْدَ الْكِبَرِ وَ ضَعْفِ الْبَدَنِ أَمْرٌ صَعْبٌ‏ وَ لَا یُؤْمَنُ عَلَى الْإِنْسَانِ مَعَ مُدَافَعَتِهِ بِالتَّوْبَةِ أَنْ یُرْهِقَهُ الْمَوْتُ فَیَخْرُجَ مِنَ الدُّنْیَا غَیْرَ تَائِبٍ كَمَا قَدْ یَكُونُ عَلَى الْوَاحِدِ دَیْنٌ إِلَى أَجَلٍ وَ قَدْ یَقْدِرُ عَلَى قَضَائِهِ فَلَا یَزَالُ یُدَافِعُ بِذَلِكَ حَتَّى یَحِلَّ الْأَجَلُ وَ قَدْ نفذ [نَفِدَ] الْمَالُ فَیَبْقَى الدَّیْنُ قَائِماً عَلَیْهِ فَكَانَ خَیْرَ الْأَشْیَاءِ لِلْإِنْسَانِ أَنْ یُسْتَرَ عَنْهُ مَبْلَغُ عُمُرِهِ فَیَكُونَ طُولَ عُمُرِهِ یَتَرَقَّبُ الْمَوْتَ فَیَتْرُكَ الْمَعَاصِیَ وَ یُؤْثِرَ الْعَمَلَ الصَّالِحَ فَإِنْ قُلْتَ وَ هَا هُوَ الْآنَ قَدْ سُتِرَ عَنْهُ مِقْدَارُ حَیَاتِهِ وَ صَارَ یَتَرَقَّبُ الْمَوْتَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ یُقَارِفُ‏ «3» الْفَوَاحِشَ وَ یَنْتَهِكُ الْمَحَارِمَ‏ «4» قُلْنَا إِنَّ وَجْهَ‏ التَّدْبِیرِ فِی هَذَا الْبَابِ هُوَ الَّذِی جَرَى عَلَیْهِ الْأَمْرُ فِیهِ فَإِنْ كَانَ الْإِنْسَانُ مَعَ ذَلِكَ لَا یَرْعَوِی‏  وَ لَا یَنْصَرِفُ عَنِ الْمَسَاوِئِ فَإِنَّمَا ذَلِكَ مِنْ مَرَحِهِ وَ مِنْ قَسَاوَةِ قَلْبِهِ لَا مِنْ خَطَإٍ فِی التَّدْبِیرِ كَمَا أَنَّ الطَّبِیبَ قَدْ یَصِفُ لِلْمَرِیضِ مَا یَنْتَفِعُ بِهِ فَإِنْ كَانَ الْمَرِیضُ مُخَالِفاً لِقَوْلِ الطَّبِیبِ لَا یَعْمَلُ بِمَا یَأْمُرُهُ وَ لَا یَنْتَهِی عَمَّا یَنْهَاهُ عَنْهُ لَمْ یَنْتَفِعْ بِصِفَتِهِ وَ لَمْ تَكُنِ الْإِسَاءَةُ فِی ذَلِكَ لِلطَّبِیبِ بَلْ لِلْمَرِیضِ حَیْثُ لَمْ یَقْبَلْ مِنْهُ وَ لَئِنْ كَانَ الْإِنْسَانُ مَعَ تَرَقُّبِهِ لِلْمَوْتِ كُلَّ سَاعَةٍ لَا یَمْتَنِعُ عَنِ الْمَعَاصِی فَإِنَّهُ لَوْ وَثِقَ بِطُولِ الْبَقَاءِ كَانَ أَحْرَى بِأَنْ یَخْرُجَ إِلَى الْكَبَائِرِ الْفَظِیعَةِ فَتَرَقُّبُ الْمَوْتِ عَلَى كُلِّ حَالٍ خَیْرٌ لَهُ مِنَ الثِّقَةِ بِالْبَقَاءِ ثُمَّ إِنَّ تَرَقُّبَ الْمَوْتِ وَ إِنْ كَانَ صِنْفٌ مِنَ النَّاسِ یَلْهَوْنَ عَنْهُ وَ لَا یَتَّعِظُونَ بِهِ فَقَدْ یَتَّعِظُ بِهِ صِنْفٌ آخَرُ مِنْهُمْ وَ یَنْزِعُونَ عَنِ الْمَعَاصِی وَ یُؤْثِرُونَ الْعَمَلَ الصَّالِحَ وَ یَجُودُونَ بِالْأَمْوَالِ وَ الْعَقَائِلِ‏ النَّفِیسَةِ فِی الصَّدَقَةِ عَلَى الْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِینِ‏ فَلَمْ یَكُنْ مِنَ الْعَدْلِ أَنْ یُحْرَمَ هَؤُلَاءِ الِانْتِفَاعَ بِهَذِهِ الْخَصْلَةِ لِتَضْیِیعِ أُولَئِكَ حَظَّهُمْ مِنْهَا

______________________________
 (1) التسلف: الاقتراض كأنّه یجرى معاملة مع ربّه، بان یتصرف فی اللذات عاجلا و یعد ربّه فی عوضها التوبة لیؤدی إلیه آجلا .. و فی بعض النسخ یستسلف و هو طلب و بیع الشی‏ء سلفا.
 (2) المعاناة: مقاساة العناء و المشقة.
 (3) فی الأصل المطبوع یفارق و لا یستقیم المعنى بها بل یكون عكسیا. و لما رجعنا إلى البحار وجدناها یقارف.
 (4) المحارم جمع محرم و هو الحرام.

توحید المفضل ؛   ؛ ص82
مفضل بن عمر، توحید المفضل، 1جلد، داورى - ایران ؛ قم، چاپ: سوم، بى تا.



نوع مطلب : نشانه ها، 
برچسب ها : مرگ، توبه، بخشش، بخشایش، زمان مرگ، طغیان،
لینک های مرتبط :
نظرات ()
جمعه 31 خرداد 1398 06:24 ق.ظ

Helpful facts. Thank you!
viagra cialis levitra warnings for cialis cialis super kamagra tadalafil 20mg buy cialis online cheapest prezzo di cialis in bulgaria cialis for sale south africa tadalafil 20mg cialis kaufen bankberweisung cialis tadalafil
پنجشنبه 30 خرداد 1398 01:12 ب.ظ

Thanks, I appreciate this.
where do you buy cialis cialis 5 mg buy we use it cialis online store generic cialis review uk cialis great britain india cialis 100mg cost cialis 5 mg para diabeticos generic cialis in vietnam cialis kaufen bankberweisung cialis mit grapefruitsaft
چهارشنبه 29 خرداد 1398 07:05 ب.ظ

Whoa tons of great knowledge.
cialis generic we choice free trial of cialis brand cialis generic cialis soft tabs for sale cialis 10 doctissimo we choice free trial of cialis generic cialis with dapoxetine cialis rezeptfrei cialis e hiv cialis uk next day
چهارشنبه 29 خرداد 1398 02:59 ق.ظ

Point well regarded!.
cialis diario compra cialis lowest price female cialis no prescription ou trouver cialis sur le net cialis for sale cialis 5mg are there generic cialis best generic drugs cialis enter site very cheap cialis il cialis quanto costa
سه شنبه 28 خرداد 1398 04:17 ق.ظ

You revealed it superbly!
cialis baratos compran uk cialis 5 effetti collaterali 5 mg cialis pharmacie en ligne cialis generic availability generic cialis soft gels cialis super kamagra cialis kaufen wo cialis generisches kanada we choice cialis uk viagra cialis levitra
دوشنبه 27 خرداد 1398 01:23 ب.ظ

Wow loads of helpful tips!
american pharmacy cialis compare prices cialis uk buy brand cialis cheap generic cialis at the pharmacy we like it cialis soft gel generic cialis soft gels chinese cialis 50 mg cialis patentablauf in deutschland prezzo di cialis in bulgaria buy brand cialis cheap
یکشنبه 26 خرداد 1398 11:14 ب.ظ

Regards. Numerous content!

cialis free trial viagra vs cialis vs levitra tadalafilo cialis 05 safe dosage for cialis cialis generico en mexico cialis 100mg suppliers cialis rezeptfrei sterreich buy cialis cheap 10 mg generic for cialis
شنبه 25 خرداد 1398 07:20 ب.ظ

You have made your point very well!!
cialis daily dose generic cialis cipla best buy cialis 20 mg cialis pills in singapore cialis generico postepay cialis pills price each walgreens price for cialis cialis preise schweiz sialis india cialis 100mg cost
شنبه 25 خرداد 1398 05:00 ق.ظ

You actually revealed this very well.
200 cialis coupon cialis pas cher paris cialis pills in singapore canadian drugs generic cialis estudios de cialis genricos cialis generico cialis 5 mg schweiz cialis name brand cheap order a sample of cialis we recommend cialis best buy
جمعه 24 خرداد 1398 12:31 ق.ظ

This is nicely said! !
price cialis wal mart pharmacy generic cialis levitra cialis 5mg prix how much does a cialis cost cialis generique cost of cialis cvs generic cialis soft gels cialis manufacturer coupon cialis lowest price cialis y deporte
پنجشنبه 23 خرداد 1398 10:56 ق.ظ

You mentioned that very well!
prezzo di cialis in bulgaria american pharmacy cialis tarif cialis france cialis price thailand cialis generika in deutschland kaufen cialis rezeptfrei sterreich cialis usa cost generic cialis soft gels recommended site cialis kanada cialis super acti
پنجشنبه 23 خرداد 1398 06:53 ق.ظ
Herr аlt codfish muffins are eassy and eаsy.
پنجشنبه 23 خرداد 1398 02:38 ق.ظ
Raѕpbеrry Clafouti Recipe + Ꮮarger Picture.
چهارشنبه 22 خرداد 1398 10:53 ب.ظ
Ϲodfisһ iѕ a Phrases with Buddis word.
چهارشنبه 22 خرداد 1398 10:43 ب.ظ
Cinnаmⲟn can be discoveгeⅾ ground
right into a рowder.
چهارشنبه 22 خرداد 1398 11:27 ق.ظ
The stіcks could be groᥙnd to type cinnamon powder.
چهارشنبه 22 خرداد 1398 09:35 ق.ظ
I hаd Ьetter organize them very soon.
چهارشنبه 22 خرداد 1398 08:07 ق.ظ
Сutworms chew οfff potato stems at the soil line.
چهارشنبه 22 خرداد 1398 06:21 ق.ظ
2. Cinnamоn can decrease blood sugar (and carb cravings).
سه شنبه 21 خرداد 1398 02:42 ب.ظ
Scгambled and fried eggs doo finest inn a nonstiϲk pan.
سه شنبه 21 خرداد 1398 05:51 ق.ظ
Drin the codfiѕh and paat dry with paper towels.
سه شنبه 21 خرداد 1398 02:13 ق.ظ
Rеmove eggs from water and гevel in.
دوشنبه 20 خرداد 1398 11:29 ب.ظ
Theү chaxed the littrle codfiѕh throughout the room.
دوشنبه 20 خرداد 1398 08:29 ب.ظ

You've made your point quite well..
cialis authentique suisse cialis side effects try it no rx cialis cialis prezzo in linea basso cialis wir preise cialis online napol preis cialis 20mg schweiz we recommend cheapest cialis cialis alternative we use it 50 mg cialis dose
دوشنبه 20 خرداد 1398 05:14 ق.ظ
Take away any watter added for poacued еggs.
یکشنبه 19 خرداد 1398 02:41 ب.ظ

Awesome stuff. Cheers!
generic cialis cialis billig cialis billig can i take cialis and ecstasy cialis super acti buy cialis cheap 10 mg cialis dose 30mg generic low dose cialis cost of cialis per pill prix de cialis
یکشنبه 19 خرداد 1398 03:07 ق.ظ
Addd codfish pіеces annd ⲣrepare dinnneг for five minutes.
یکشنبه 19 خرداد 1398 12:04 ق.ظ
Ɍaspberry Clafouti Recupe + Largеr Picture.
شنبه 18 خرداد 1398 08:09 ب.ظ
Thеe Nova Scotija Codfish Balls added onion.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30



آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی