تبلیغات
بــــــرگ مـــعــرفـــــت - نشانه های خداوند در علوم بشری
 
بــــــرگ مـــعــرفـــــت
برگ درختان سبز در نظر هوشیار --- هر ورقش دفتریست معرفت کردگار
درباره وبلاگ


خدایا مرا این عزّت بس است كه بنده تو باشم،
و برایم این افتخار كافى است كه تو پروردگار من باشى،
تو آنچنانى‏ كه من دوست دارم،
مرا هم, چنان كن كه خود دوست دارى.

مدیر وبلاگ : علیرضا سرداری
مطالب اخیر

 [رفع نیازهاى دینى و دنیایى انسان‏]
اى مفضّل! بیندیش كه خداوند جلّ و علا چه دانشى را به آدمى آموخت و عطا نمود و كدام را به او نداد؟ دانش دین و دنیا را به او ارزانى داشت. در باره دانش دینى، با نشانه‏ها و براهینى كه در میان آفرینش نهفته شده معرفت و شناخت آفرینشگر را و شناخت واجباتى چون، رعایت عدالت در میان مردم، نیكى و احسان به پدر و مادر، اداى امانت، كمك به برادران دینى و ... را به او عطا كرد.


این امور همه باعث مى ‏گردند كه انسان مخالف و موافق در سرشت خود خداى را بشناسند و در فطرتشان به او اقرار و اعتراف نمایند.
همچنین دانش دنیا را نیز به او هدیه نمود. از جمله این نوع دانش مى‏توان به دانش زراعت و درختكارى، دانش استفاده از زمین، نگاهدارى از گوسفندان و چهارپایان دیگر، جارى كردن و اخراج آبها از دل زمین بر روى آن، شناخت داروهاى شفا بخش بیماریهاى گونه‏گون، شناخت و بهره‏گیرى از معادن مختلف كه از آنها جواهر استخراج مى‏شود، سوار شدن بر كشتیها، فرو رفتن در دل آب، انواع‏ چاره‏ها در شكار حیوانات وحشى، پرندگان و ماهیان، به كارگیرى صنعت ها و تجارت و بازرگانى و كسب اشاره كرد. بى‏ شك اگر بخواهیم دانش هاى مفید دنیوى دیگر را كه به سود انسان است برشماریم از شماره بیرون است و شرح آنها به درازا مى‏ كشد.
خداوند جلّ و علا تنها به انسان دانش هایى عطا فرمود كه به سود دین و دنیاى اوست و او را از فراگیرى دانشهایى كه در شأن و طاقت او نیست باز داشته است؛ مانند دانش غیب، علم به آنچه واقع مى‏ شود؛و....
گروهى دعوى دانستن این دانشها را دارند و حال آنكه لغزشها و نادرستى سخنان و پیشگویی هاى آنان خود دلیل بطلان ادعاى آنان است.
نیك بنگر كه چگونه تمام دانشهایى كه به سود دین و دنیاى اوست به او داده شده و از دیگر شناختها محروم گشته تا نقص و كمال خود را دریابد؛ زیرا این دو امر هر دو به سود اوست.


شگفتیهاى آفرینش (ترجمه توحید مفضل) ؛   ؛ ص76
مفضل بن عمر، شگفتیهاى آفرینش (ترجمه توحید مفضل)، 1جلد، مؤسسه انتشارات هجرت - ایران ؛ قم، چاپ: پنجم، 1377ش.



إعطاء الإنسان ما یصلح دینه و دنیاه و منعه مما سوى ذلك‏
فَكِّرْ یَا مُفَضَّلُ فِیمَا أُعْطِیَ الْإِنْسَانُ عِلْمَهُ وَ مَا مُنِعَ فَإِنَّهُ أُعْطِیَ جَمِیعَ عِلْمِ مَا فِیهِ صَلَاحُ دِینِهِ وَ دُنْیَاهُ فَمِمَّا فِیهِ صَلَاحُ دِینِهِ مَعْرِفَةُ الْخَالِقِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِالدَّلَائِلِ وَ الشَّوَاهِدِ الْقَائِمَةِ فِی الْخَلْقِ وَ مَعْرِفَةُ الْوَاجِبِ عَلَیْهِ مِنَ الْعَدْلِ عَلَى النَّاسِ كَافَّةً وَ بِرِّ الْوَالِدَیْنِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ مُوَاسَاةِ أَهْلِ الْخُلَّةِ وَ أَشْبَاهِ ذَلِكَ مِمَّا قَدْ تُوجَدُ مَعْرِفَتُهُ وَ الْإِقْرَارُ وَ الِاعْتِرَافُ بِهِ فِی الطَّبْعِ وَ الْفِطْرَةِ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ مُوَافِقَةٍ أَوْ مُخَالِفَةٍ وَ كَذَلِكَ أُعْطِیَ عِلْمَ مَا فِیهِ صَلَاحُ دُنْیَاهُ كَالزِّرَاعَةِ وَ الْغِرَاسِ وَ اسْتِخْرَاجِ الْأَرَضِینَ وَ اقْتِنَاءِ الْأَغْنَامِ وَ الْأَنْعَامِ وَ اسْتِنْبَاطِ الْمِیَاهِ وَ مَعْرِفَةِ الْعَقَاقِیرِ الَّتِی یُسْتَشْفَى بِهَا مِنْ ضُرُوبِ الْأَسْقَامِ وَ الْمَعَادِنِ الَّتِی یُسْتَخْرَجُ مِنْهَا أَنْوَاعُ الْجَوَاهِرِ وَ رُكُوبِ السُّفُنِ وَ الْغَوْصِ فِی الْبَحْرِ وَ ضُرُوبِ الْحِیَلِ فِی صَیْدِ الْوَحْشِ وَ الطَّیْرِ وَ الْحِیتَانِ وَ التَّصَرُّفِ فِی الصِّنَاعَاتِ وَ وُجُوهِ الْمَتَاجِرِ وَ الْمَكَاسِبِ وَ غَیْرِ ذَلِكَ‏ مِمَّا یَطُولُ شَرْحُهُ وَ یَكْثُرُ تَعْدَادُهُ مِمَّا فِیهِ صَلَاحُ أَمْرِهِ فِی هَذِهِ الدَّارِ فَأُعْطِیَ‏ عِلْمَ مَا یَصْلُحُ بِهِ دِینُهُ وَ دُنْیَاهُ وَ مُنِعَ مَا سِوَى ذَلِكَ مِمَّا لَیْسَ فِی شَأْنِهِ وَ لَا طَاقَتِهِ أَنْ یَعْلَمَ كَعِلْمِ الْغَیْبِ وَ مَا هُوَ كَائِنٌ وَ بَعْضُ مَا قَدْ كَانَ أَیْضاً كَعِلْمِ مَا فَوْقَ السَّمَاءِ وَ مَا تَحْتَ الْأَرْضِ وَ مَا فِی لُجَجِ الْبِحَارِ وَ أَقْطَارِ الْعَالَمِ وَ مَا فِی قُلُوبِ النَّاسِ وَ مَا فِی الْأَرْحَامِ وَ أَشْبَاهِ هَذَا مِمَّا حُجِبَ عَنِ النَّاسِ عِلْمُهُ وَ قَدِ ادَّعَتْ طَائِفَةٌ مِنَ النَّاسِ هَذِهِ الْأُمُورَ فَأَبْطَلَ دَعْوَاهُمْ مَا یَبِینُ مِنْ خَطَئِهِمْ فِیمَا یَقْضُونَ عَلَیْهِ وَ یَحْكُمُونَ بِهِ فِیمَا ادَّعَوْا عَلَیْهِ [عِلْمَهُ‏] فَانْظُرْ كَیْفَ أُعْطِیَ الْإِنْسَانُ عِلْمَ جَمِیعِ مَا یَحْتَاجُ إِلَیْهِ لِدِینِهِ وَ دُنْیَاهُ وَ حُجِبَ عَنْهُ مَا سِوَى ذَلِكَ لِیَعْرِفَ قَدْرَهُ وَ نَقْصَهُ وَ كِلَا الْأَمْرَیْنِ فِیهَا صَلَاحُه‏

______________________________
 (1) كلام الامام فی بحث اللغات و شأنها هاهنا یشعر بان الإنسان هو الذی وضع اللغات، بما خطره اللّه من قابلیة المنطق و تعلم الكلام.

مفضل بن عمر، توحید المفضل، 1جلد، داورى - ایران ؛ قم، چاپ: سوم، بى تا.
توحید المفضل ؛   ؛ ص81

نوع مطلب : نشانه ها، 
برچسب ها : شگفتی های آفرینش، آفرینش،
لینک های مرتبط :
نظرات ()
پنجشنبه 23 شهریور 1396 11:41 ب.ظ
I think the admin of this site is truly working hard in support of his site, because here
every material is quality based material.
چهارشنبه 15 شهریور 1396 02:09 ق.ظ
Hello there! Would you mind if I share your blog with my zynga group?
There's a lot of folks that I think would really enjoy your content.
Please let me know. Many thanks
یکشنبه 20 فروردین 1396 09:02 ب.ظ
Hello! I've been reading your weblog for a while now and finally got the bravery
to go ahead and give you a shout out from Porter
Tx! Just wanted to mention keep up the great work!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی